Gestructureerde groei mbv het PANGAEA Digital Marketing Model
Author: Bas Kroontje -CEO PANGAEA Digital Agency Since 1995
'Waar moet je beginnen om groei te realiseren?'
Waarom is het ene e-commerce platform zeer succesvol en het andere minder of zelfs helemaal niet succesvol? Om antwoord op deze vraag te geven hebben we het Digital Marketing Model opgesteld waarin alle essentiële elementen van een succesvolle e-commerce portal aan bod komen.
De zes elementen van het Digital Marketing Model:
- Start met het bepalen van de Digitale Visie
- Zet vervolgens de Digitale Strategie op
- Met Digitale Marketing bereik je de doelgroep
- En converteer de bezoeker van de website naar klant
- Met Continuous Improvement verbeter je dit gehele proces continu
- En gebruik het Digital Experience Platform om het te realiseren
In deze blogpost nemen we je mee in de zes elementen die aan de basis staan van succesvolle e-commerce platforms.
We won't stop until you are successful!
"If you don't know the details about your business, you're going to fail"
Jeff Bezos
Digitale Visie
Waarin onderscheid jouw bedrijf zich van de concurrentie. Waar ben je 10 keer beter in en waarom zou een klant voor jou kiezen en niet voor de concurrent?
Ga hiernaar op zoek en vergroot het uit op het internet. Maar van dit onderscheidende vermogen een concept en gebruik dit concept als basis van alle digitale uitingen.
Gebruik als hulpmiddel de B-HAG, The Why of een ander model om ervoor te zorgen dat het echt duidelijk wordt.
Digital Strategy
Om ervoor te zorgen dat alle digitale uitingen ook écht bijdragen aan het succes stel je het business model op.
Bottom line is dat iedere geïnvesteerde 1 EUR minimaal 4 EUR aan bruto marge móét opleveren. Inclusief de afschrijving van de initiële investering.
Vertaal dit business model in een plan van aanpak met korte en lange termijn doelen. Gebruik korte finishes van Verne Harnish, zet een doel voor de komende 2 weken in omzet of in aantal klanten en hang een groot bord op en vier het succes als je het gehaald hebt met het hele bedrijf
Communicatie
Wat ik ook van de vragen van klanten heb geleerd is dat ik het goed moet uitleggen. Zonder jargon en duidelijk aangeven wat het resultaat is.
Zo kwam ik een aantal jaar geleden thuis en de schilder die mijn huis weer netjes in de verf aan het zetten was, stapte van zijn ladder af en sprak me aan.
"Meneer, ik wil u complimenteren met uw mooie huis. Mag ik vragen wat u doet?"
"Ik ben Digital Marketeer", antwoordde ik.
"Huh wattes?" kreeg ik terug met een duidelijk niet begrijpende blik.
"Ik zorg ervoor dat mijn klanten voor iedere geïnvesteerde 1 EUR er 4 EUR voor terug krijgen".
Hij moest even 5 seconden denken en hij vroeg: "Als ik u nu 10k geef, wanneer krijg ik dan 40k terug?"
Mijn schilder snapt het verhaal. Jij ook?
Brainstormen over dit onderwerp?
Laat je gegevens hieronder achter en we inspireren je met onze kennis, ervaring en ideeën. En we stellen on-the-fly ook de contouren van jouw digital business model op!